PvdA Heumen en progressieve politiek

Wij zijn een lokale partij. Wij gaan voor een eerlijke toekomst met gelijke kansen voor iedereen.
Iedereen doet mee, iedereen telt mee. Niemand staat aan de kant. Wij willen dat de menselijke maat centraal staat en gaan voor minder bureaucratie.
De komende jaren zetten wij ons in voor meer betaalbare woningen. En we pakken door op duurzaamheid met haalbare keuzes.
Een stem op ons levert u concrete resultaten op. Voor jong en oud.

Geschiedenis

De geschiedenis van de progressieve politiek in Malden, Heumen, Heumense Molenhoek, Overasselt, Nederasselt en Balgoy begon al vóór de samenvoeging van de gemeenten Heumen en Overasselt in 1980.

In 1968 werd in Malden het Progressief Accoord (PAK) opgericht. In 1970 komt het PAK voor het eerst in de gemeenteraad. In Overasselt is de Aktiegroep Politieke Bewustwording (APB) actief. Zowel PAK als APB zorgen er voor dat de gevestigde lokale politiek van plaatselijke lijsten wordt opengebroken. Bij de gemeentelijke herindeling in 1980 wordt een nieuwe partij gevormd: Progressief Heumen. Hierin werken leden van PvdA, D’66, PPR, PSP, PAK en APB samen. In de periode na 1980 ondergaat de partij nog verschillende veranderingen in samenstelling en naam. Van 2002-2018 was de naam PvdA/GroenLinks.

De kiezer beloonde PvdA/GroenLinks in 2014 met het behoud van haar 5 zetels in de gemeenteraad. Samen met de lokale partij DGH (7 zetels) vormde PvdA/GroenLinks toen de coalitie. Henk van den Berg was wethouder namens PvdA/GroenLinks in de periode 2006-2018.

In 2018 namen Partij van de Arbeid en GroenLinks afzonderlijk deel aan de verkiezingen. Op 17 oktober 2016 besloot GroenLinks in Heumen – na een proces van een jaar – om bij de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018 zelfstandig deel te gaan nemen. Bij deze verkiezingen behaalde GroenLinks 3 zetels en de PvdA 1. Helaas kwamen wij ca. 100 stemmen tekort voor een tweede zelfstandige zetel. Desondanks hebben we ons met hart en ziel ingezet voor Heumen. Hiermee kwam Ans Stunnenberg in de raad. Halverwege de periode werd zij wethouder en volgde Joep Witsiers haar op.

In 2022 deden we wederom zelfstandig mee, en groeide de PvdA van 1 naar 2 zetels. Uniek is dat de twee hoogst geplaatste kandidaten (Theo Müller-Königkrämer en Kristiaan Laumen), welke beiden verkozen zijn, zeer jong zijn in vergelijking met kandidaten van andere partijen. Ook kunnen zij rekenen op de ervaring van oud raadslid Toon Janssen en wethouder Ans Stunnenberg. Theo en Kristiaan gaan zich met hen en andere vrijwilligers inzetten voor een gemeente die de toekomst serieus neemt zodat iedereen straks een betaalbare woning kan kopen of huren en waarbij realistische stappen met duurzaamheid gemaakt worden. En natuurlijk gaan zij er voor waken dat iedereen mee doet en kan blijven doen!

Waar ben je naar op zoek?