Progressieve politiek in Heumen

De geschiedenis van de progressieve politiek in Malden, Heumen, Heumense Molenhoek, Overasselt, Nederasselt en Balgoy begon al vóór de samenvoeging van de gemeenten Heumen en Overasselt in 1980.

In 1968 werd in Malden het Progressief Accoord (PAK) opgericht. In 1970 komt het PAK voor het eerst in de gemeenteraad. In Overasselt is de Aktiegroep Politieke Bewustwording (APB) actief. Zowel PAK als APB zorgen er voor dat de gevestigde lokale politiek van plaatselijke lijsten wordt opengebroken. Bij de gemeentelijke herindeling in 1980 wordt een nieuwe partij gevormd: Progressief Heumen. Hierin werken leden van PvdA, D’66, PPR, PSP, PAK en APB samen. In de periode na 1980 ondergaat de partij nog verschillende veranderingen in samenstelling en naam. Sinds 2002 geldt de huidige naam PvdA/GroenLinks.

De kiezer beloonde PvdA/GroenLinks in 2014 met het behoud van haar 5 zetels in de gemeenteraad. Samen met de lokale partij DGH (7 zetels) vormt PvdA/GroenLinks momenteel de coalitie. CDA en VVD zijn samen de oppositie. Henk van den Berg is wethouder namens PvdA/GroenLinks in de periode 2014-2018.

In 2018 namen Partij van de Arbeid en GroenLinks afzonderlijk deel aan de verkiezingen. Op 17 oktober 2016 GroenLinks in Heumen – na een proces van een jaar – besloten om bij de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018 zelfstandig deel te gaan nemen. Lees hier de brief van GroenLinks. De PvdA in Heumen heeft hierop een verklaring uitgegeven. Lees hier de verklaring van de PvdA. Bij deze verkiezingen behaalde GroenLinks 3 zetels en de PvdA 1. Helaas kwamen wij 120 stemmen tekort voor een tweede zelfstandige zetel. Desondanks gaan wij ons ook met één zetel met hart en ziel inzetten voor een gezellige en sociale gemeente Heumen!