Verkiezingsprogramma PvdA Heumen: Lokaal en Sociaal

Verkiezingsprogramma PvdA Heumen: Lokaal en Sociaal

Het verkiezingsprogramma van de PvdA Heumen gaat over ons allemaal. Het is lokaal en sociaal.

Het volledige verkiezingsprogramma kun je ook bekijken in PDF en eventueel zelf printen door hier te klikken.

De PvdA is trots dat we de afgelopen jaren ons wonen, werken en leven in Heumen hebben verbeterd. We zijn ook trots op u, de inwoners van Heumen, die in de coronacrisis naast elkaar hebben gestaan en oog voor elkaar hebben gehad. We zijn trots dat Heumen een gemeente is met een rijk verenigingsleven met veel vrijwilligers.

We gaan vol voor een schone gemeente die klaar is voor de toekomst. En voor een gemeente die dicht bij de inwoners staat. Belangrijk is dat iedereen goed werk heeft voor een fatsoenlijk salaris, er een betaalbare woning is voor iedereen, en je een steuntje in de rug krijgt als je het nodig hebt. En in onze gemeente moet iedereen zich veilig voelen.

Wij hebben hier haalbare en realistische plannen voor.

We zijn optimistisch over hoe we de toekomst kunnen vormgeven. Met onze ideeën voor Heumen, Malden, Nederasselt en Overasselt kunnen we daar samen aan werken.

Doet u met ons mee?
Stem 16 maart PvdA Heumen! Naar een sociaal en duurzaam Heumen!

Uitgangspunten

De PvdA stelt de inwoners voorop. Dus een lokale overheid die naast en niet boven mensen staat. Daarbij moet iedereen gelijke kansen krijgen zich te ontwikkelen. Dus iedereen moet een gelijke toegang hebben tot voorzieningenzorgonderwijs en arbeidsmarkt. En er zullen voldoende betaalbare woningen en sociale huurwoningen in een veilige omgeving moeten zijn. Daarnaast zetten we in op energiebesparing en het gebruik van schone energie.

Waar de PvdA voor staat

De PvdA staat voor:

• Bestaanszekerheid
  • Vrijheid
  • Gelijkwaardigheid
  • Solidariteit
  • Duurzaamheid

Onze plannen voor Heumen

• Meer sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen in alle kernen.
  • De bibliotheek blijft.
  • Tegengaan van armoede.
  • Alle kinderen moeten mee kunnen doen.
  • Minder tijd voor bureaucratie, en meer tijd voor zorg.
  • Als betaald werk niet mogelijk is, doen mensen mee binnen de eigen mogelijkheden.
  • Subsidies voor verenigingen blijven.
  • Heumen veiliger maken door extra geld voor handhaving.
  • De gemeente helpt met isoleren van uw woning.
  • Inzetten op schone energie: eerst zon, dan waterkracht en dan windmolens.
  • Burgers moeten actief en serieus bij (ver)nieuwbouwprojecten betrokken worden waarbij bewonersinitiatieven (denk aan een ‘Knarrenhof’ en aan de ‘buurtkoffie’) letterlijk een plek krijgen.
  • De gemeentelijke dienstverlening moet dichter bij de inwoner staan

Bovenstaande punten zijn onze inzet bij het krijgen van politieke meerderheden.

Onze inzet voor Heumen in de afgelopen vier jaar

Een greep uit de zaken die de PvdA in de afgelopen periode aan de orde gesteld heeft:

• In 2019 voorkwamen we de bezuiniging van Tafeltje Dekje voor ouderen met een minimaal inkomen.
  • Mede door onze aandacht voor de Rijksweg in Malden hebben we ervoor gezorgd dat de Rijksweg een plek heeft gekregen in het coalitieprogramma van de provincie.
  • Bij zoekgebieden voor windenergie is ons uitgangspunt geweest om inwoners zo min mogelijk te belasten.
  • Met onze motie “aanvalsplan woningbouw voor starters en jongeren” is er nog meer aandacht voor betaalbare woningen. De eerste stap: Tiny Houses in Malden.
  • Op initiatief van de PvdA zijn de startersleningen in de gemeente Heumen mogelijk gemaakt voor starters op de woningmarkt.
  • We hebben de voedselbank eenmalig kunnen helpen met 3.000 euro.
  • We hebben voorkomen dat er gebouwd wordt in het Lierdal.
  • Door onze coalitiedeelname in 2020 hebben we de speciale regelingen voor minima en de kindregelingen veilig gesteld.
  • Bij bezuinigingen hebben we voor de meeste verenigingen de subsidies kunnen behouden.
  • Het belang van de bibliotheekfunctie heeft voor de PvdA niet ter discussie gestaan.
  • Onlangs hebben we aandacht gevraagd voor een zelfbewoningsplicht en opkoopbescherming, omdat huizen er zijn om in te wonen, niet om in te beleggen: zodat starters en jongeren meer kans hebben om een woning te kunnen kopen. Hier willen we nu op doorpakken.

1. Gelijke kansen voor iedereen

Het basisuitgangspunt van de PvdA is gelijke kansen voor iedereen. In de eerste plaats is dat fatsoenlijk werk tegen een fatsoenlijk salaris en inkomenszekerheid hebben. We weten ook dat niet iedereen mee kan komen. Naar die mensen kijken we om als lokale overheid.

Iedereen in Heumen, en zeker alle kinderen, moeten mee kunnen doen op school en bij de sportclub of vereniging. Armoede mag zeker geen belemmering zijn. De gemeente zorgt voor een goede onderwijshuisvesting waar kinderen zich kunnen ontplooien.

Hoe zet de PvdA in de gemeente Heumen zich in voor gelijke kansen?

Onderwijshuisvesting

Wij staan voor een goede onderwijshuisvesting.

Bibliotheek

De bibliotheek blijft, ook in Overasselt, en helpt mee aan ons lokale offensief om kinderen aan het lezen te krijgen.

Meedoenregeling/ouder-kind-regelingen

De meedoenregeling en de ouder-kind-regelingen blijven beschikbaar voor gezinnen tot 130% van het minimum.

Schoolzwemmen

Wij willen schoolzwemmen voor alle basisschoolkinderen zodat ze zwemvaardig worden: omdat dat veilig en gezond is.

Schoolmaatschappelijk werk

Meer aandacht voor schoolmaatschappelijk werk: zodat we op tijd zien waar er behoefte is aan extra ondersteuning.

Educatieve voorzieningen / verenigingen

We ondersteunen en stimuleren ontwikkelingen bij onze educatieve voorzieningen zoals de Heemtuin, Kadans, Natuur en Milieueducatie, het muziekcollectief en onze verenigingen: omdat leren, plezier en ontmoeten hier samengaan omdat op meer plekken iets te leren valt dan op school.

Werkbedrijf

We zetten vol in op begeleiding naar betaald werk. De inzet van het Werkbedrijf volgen wij kritisch.

Meedoen

Als het mensen niet lukt om passend betaald werk te vinden, zoeken we met hen naar mogelijkheden om mee te doen in onze gemeenschap.

2. Omzien naar elkaar

De PvdA zet zich in voor een zorgzaam en sociaal Heumen. In de lockdown periodes in coronatijd was goed te zien dat er veel initiatieven ontplooid werden waarbij we omzagen naar elkaar. Inwoners die op zichzelf aangewezen zijn moeten kunnen rekenen op de gemeente. We willen mantelzorgers die het zwaar hebben ontlasten. We willen kijken, of we door met verschillende instanties de handen ineen te slaan, iets kunnen doen aan de bureaucratie in de zorg.

Door het in stand houden van subsidies, regelingen en een goed sociaal beleid kunnen wij de gemeente blijven waarin we naar elkaar omkijken en waar de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Hoe zet de PvdA in de gemeente Heumen zich in voor goede zorg en een sociale verbondenheid?

Initiatieven en sociale cohesie

We stimuleren initiatieven van burgers die bijdragen aan sociale cohesie en het bestrijden van eenzaamheid.

Bijzondere bijstand

De bijzondere bijstand moet verhoogd worden naar 130% van het sociaal minimum zodat ook de mensen die het niet zelf redden, mee kunnen doen want armoede is een belangrijke oorzaak van eenzaamheid.

Zorg: wmo-voorzieningen

Als het niet lukt om zorg die nodig is met je sociale netwerk te regelen, moet je kunnen rekenen op de gemeente die wmo-voorzieningen sociaal, doelmatig en effectief inzet.

Zorg: minder bureaucratie, meer wat nodig is

We onderzoeken de mogelijkheid om met zorgverzekeraars en zorgaanbieders te komen tot minder bureaucratie in de zorg zodat de zorgvrager voorop staat en dus zorg krijgt die nodig is, ook in de jeugdzorg.

Een veilige plek

We bieden binnen onze mogelijkheden een veilige plek aan mensen die elders op de wereld moesten vluchten of geëvacueerd moesten worden voor geweld of onderdrukking: omdat we in Heumen gastvrij en medemenselijk zijn en vinden dat elk individu recht op bescherming heeft.

Mantelzorg

Mantelzorgers die dat willen, moeten af en toe verlichting kunnen krijgen. We zoeken actief naar logeermogelijkheden voor de naaste waarvoor ze zorgen, of zetten respijtzorg in. Zo kan de mantelzorger zijn goede werk langer vol kan houden en zelf ook af en toe een verzetje hebben. De mantelzorgbeloning blijft in stand.

Tegen eenzaamheid

We zorgen dat onze ouderen niet vereenzamen en in verbinding kunnen blijven met anderen. Hiervoor zetten Buurtvervoer, ouderenadviseurs en dorpsverbinders in.

Verenigingen

Verenigingen krijgen de zekerheid dat subsidies in stand blijven.

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk wordt gewaardeerd.

Dementievriendelijk

Heumen moet dementievriendelijk zijn. We ondersteunen het burgerinitiatief voor een dementievriendelijke samenleving. Naast het alzheimercafé stimuleren we andere initiatieven, zetten we in op beweging en creëren we bewustwording bij verschillende doelgroepen. Ook willen we actief kijken naar het realiseren van wooneenheden voor mensen met dementie.

3. Betaalbaar wonen

Ook in onze gemeente komen we woningen te kort. De woningmarkt zit op slot. Dit geldt voor jongeren en starters, maar ook voor senioren die kleiner willen gaan wonen en dus willen doorstromen. Onze gemeente heeft een groot tekort aan sociale huurwoningen, daarom kiezen we voor volkshuisvesting.

In Heumen wonen mensen met verschillende woonwensen: jongeren, studenten, starters, gezinnen, ouderen, mensen die alleen, met hun gezin, of in een groep willen wonen. De PvdA wil dat van alle soorten woningen voldoende aanbod is. Dit vraagt van ons, in de komende jaren een blijvende inspanning. Wij richten ons vooral op doorstroming voor ouderen en huisvesting voor jongeren, want daar is veel behoefte aan in Heumen.

We willen dat leefbare en gemengde wijken en dorpskernen ontstaan. Dus meer bouwen is prima, maar dan vooral voor starters, dus in sociale huur en betaalbare koop. Maar ook voor senioren om hen een passende betaalbare woning te bieden. Bovendien komen er dan (grote) woningen beschikbaar voor starters. Vanuit die uitgangspunten willen we nieuwbouw in de Kanaalzone en in het centrum van Malden realiseren. Als we bouwen en aanpassingen doen in de openbare ruimte, gaat dat om grote investeringen. We willen de financiën zo effectief mogelijk inzetten.

Het Lierdal blijft wat ons betreft open en groen!

Voldoende groen, goede (fiets)verbindingen en wandelmogelijkheden die uitnodigen tot bewegen en bereikbare laagdrempelige voorzieningen zijn belangrijk voor de inwoners van nu en straks.

Hoe zet de PvdA in de gemeente Heumen zich in voor betaalbaar wonen en een goede inrichting van de openbare ruimte?

Sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen

Onze eerste prioriteit is bouwen in de sociale sector of goedkope koopwoningen.

Jongerenhuisvesting

De belangrijkste groep die om huisvesting vraagt, zijn de jongeren. We willen verder met ons aanvalsplan jongerenhuisvesting. We willen meer Tiny Houses en het inzetten van leegstaande panden voor huisvesting voor de jeugd.

CPO-projecten

CPO-projecten stimuleren wij door hier als gemeente actief ruimte voor aan te bieden.

Inwoners betrekken

Wij willen de ontwikkelingen in onze dorpen en kernen in samenhang en samen met onze inwoners, verenigingen en bedrijven bekijken. De PvdA vindt dat de gemeente naast de inwoners moet staan: zij moeten actief betrokken worden bij (grote) projecten. Zeker als hun eigen leefomgeving verandert.

Kanaalzone

We zetten in op nieuwbouw in de Kanaalzone.

Knarrenhof

We willen in het centrum van Malden met inwoners en Oosterpoort komen tot een Knarrenhof, zodat senioren dicht bij de zorg en andere voorzieningen een betaalbare en levensloopbestendige woonplek hebben. In de plint van de nieuwbouw wordt een ruimte voor buurt-koffie gecreëerd.

Vitaal centrum

Door de nieuwbouw door Oosterpoort in goed overleg met de huidige (en toekomstige) bewoners te realiseren (hoogste participatie-trede) wordt een waar vitaal centrum gerealiseerd.

Huizen zijn om in te wonen

Huizen zijn om te wonen, niet om in te beleggen.

Dat betekent dat PvdA Heumen voor een zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw én voor een opkoopbescherming van betaalbare bestaande woningen is!

Betaalbare woningen in de dorpen

Ook in Heumen, Overasselt en Nederasselt is vraag naar nieuwe betaalbare woningen, vooral ten behoeve van jongeren, starters en doorstroming in het dorp. Hier zetten wij ons voor in.

Bedrijventerreinen

We onderzoeken of onze bedrijventerreinen efficiënter kunnen benutten, mooier kunnen maken om (bij leegstand) ruimte te maken voor woningbouw.

Woningisolatie: een lagere energierekening

Betaalbaar wonen betreft ook uw energierekening. Het terugdringen van energiegebruik (gas in het bijzonder) is alleen daarom erg belangrijk. Het faciliteren van woningisolatie door de gemeente is dus van groot belang; dit geldt zowel voor de huurwoningen van Oosterpoort als ook voor koopwoningen. Er zijn subsidiemogelijkheden, maar als gemeente moeten we onze inwoners helpen hun woning daadwerkelijk te (laten) isoleren zodat de woonlasten niet uit de pan swingen.

4. Een schone toekomst

Heumen is een prachtige gemeente met water, mooie vergezichten en mooie natuur. We willen dit land in al zijn pracht doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen. Daarnaast willen we een bijdrage leveren aan een beter klimaat. We denken dat duurzaamheid begint bij de mensen thuis. Samen met de inwoners komen we verder. Zoals we al schreven willen we inwoners helpen met isoleren om zo de energierekening omlaag te krijgen en minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen.

Wij kiezen voor een volgorde van zon, water en windenergie waarbij we de inwoners actief willen betrekken bij de te maken keuzes. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden, niet alleen omdat we dit verschuldigd zijn aan onze planeet en volgende generaties, maar ook vanwege het risico dat de provincie de regie overneemt van de gemeente. De gemeente Heumen is hierin ook aangewezen op samenwerking met buurgemeenten; wij zijn er dan ook voorstander van in de Groene Metropool samen te werken om de regio schoon en duurzaam te doen zijn.

Hoe zet de PvdA in de gemeente Heumen zich in voor een schone toekomst?

Prioriteit voor fiets en voetganger

Meer prioriteit voor de fiets en de voetganger: Omdat fietsen een groen alternatief is voor de auto en bewegen gezond is.

Fietsparkeerpaatsen

Inzetten op betere en meer fietsparkeerplaatsen: omdat goed openbaar vervoer begint en eindigt bij een fietsenstalling waar je een fiets kwijt kunt.

Energieneutraal

In concrete en realistische stappen naar energieneutraal.

Eerst zon, dan water en dan wind

We werken samen met de energiecorporaties in onze gemeente aan schone energie. Daarbij hanteren we deze volgorde: energie uit zon, water en wind. Ook vinden we het heel belangrijk dat burgers hier actief bij betrokken worden.

Dat houdt eveneens in dat we ons aan het amendement van 2022 houden. Naast de prioritering van eerst zonne-energie, dan energie uit waterkracht en dan energie uit wind willen wij bij de A73 geen windmolens hoger dan 150 meter. Windmolens dienen tevens 1.000 meter buiten de bebouwde kom te staan.

Informatieloket

We houden het informatieloket voor duurzaamheid in stand: omdat de gemeente inwoners kan faciliteren en stimuleren op het gebied van duurzaamheid met voorlichting en initiatieven.

Vergroening

Grote en kleine initiatieven voor vergroening moeten worden gepromoot door de gemeente. Zoals bijvoorbeeld deelname aan het NK Tegelwippen.

Groene initiatieven

Subsidie voor groene initiatieven: omdat die bijdragen aan een duurzame veilige gemeente. Groen zijn moet lonen.

Gemeentehuis energieneutraal

Het gemeentehuis moet energieneutraal worden: omdat goed voorbeeld goed doet volgen.

5. Veiligheid

Wij willen een inclusieve gemeente waar iedereen zichzelf kan zijn. Je moet je thuis kunnen voelen in je eigen buurt, onafhankelijk van je huidskleur, seksuele geaardheid of religie.

Ook willen wij een gemeente zijn waar we samen met de inwoners kijken naar hoe we de veiligheid kunnen verbeteren. Veiligheid betekent dat je ook op de hulpdiensten moet kunnen blijven rekenen. Gevaarlijke situaties op onze wegen en straten pakken we aan.

Hoe zet de PvdA in de gemeente Heumen zich in voor veiligheid?

Bewoners

Bewoners weten vaak het beste wat er mis is in hun wijk en ervaren zelf wat ze onveilig vinden. Van deze kennis maken we gebruik.

Veilig voelen op straat

Iedereen moet zich veilig voelen op straat. Daarom willen we investeren in goede verlichting en een betere inrichting van openbaar groen.

Handhaving

We willen extra budget voor handhaving, zodat er opgetreden kan worden als dat nodig is en iedereen zich veilig voelt buiten.

Een veilige Looistraat

Er moet een einde komen aan de onveilige omstandigheden met landbouwverkeer dat gebruikt maakt van de Looistraat in Heumen. De gemeente moet in nauw contact blijven met de provincie en actief met de inwoners kijken naar een oplossing op korte termijn.

Rijksweg (Malden) en N846 (Overasselt/Nederasselt)

De veiligheidssituatie op de Rijksweg door Malden en de N846 door Overasselt en Nederasselt moet aangepakt worden in samenspraak met de provincie. De N846 moet veilig en groen worden.

Wijkplatforms

Er moet goed contact zijn met de wijkplatforms over de leefbaarheid van de wijk. Ook hier weten bewoners vaak wat er kan en nodig is. Soms kan hierbij het algemeen belang zwaarder wegen dan het wijkbelang.

AED

Blijvende en passende steun voor AED-Stichting Heumen.

Discriminatie

De gemeente moet discriminatie tegengaan en zich daar actief tegen uitspreken.

6. Wat voor gemeente moet Heumen zijn?

De gemeente is de dichtstbijzijnde overheid. De gemeente moet daarom naast de burgers gaan staan. Ambtenaren en bestuurders zijn betrokken, en moeten weten wat er speelt in wijken, in buurten, bij organisaties en bij bedrijven. Wij vinden dat Heumen goede initiatieven moet faciliteren, rekening houdend met de wetgeving en het algemeen belang. Wij willen dat in de gemeente de inwoners efficiënt en goed bediend worden en dat ze kunnen meepraten over keuzes, zeker die in hun eigen omgeving. Voor de PvdA is daarbij de menselijke maat richtinggevend. De Partij van de Arbeid vindt dat u van de gemeente kunt verwachten dat u vriendelijk en goed geholpen wordt.

We doen er alles aan om de dienstverlening op peil te houden door een goede organisatie met vakkundige ambtenaren en een goed bestuur neer te zetten. Daarom werken we nauw samen met buurgemeenten en partners in de regio. We krijgen hoge cijfers van onze inwoners als het om dienstverlening gaat. Dit willen we zo houden! Dienstverlening en voorzieningen blijven op lokaal niveau en als dat niet lukt komt de gemeente naar u toe. Persoonlijk of digitaal: om het u gemakkelijk te maken.

De PvdA koestert de zelfstandigheid van de gemeente Heumen. Toch komt, vanuit Den Haag of de provincie, een gemeentelijke herindeling steeds weer op de agenda. Als het echt aankomt op een zo’n herindeling, doen we dat graag samen met onze inwoners, vanuit onze eigen geschiedenis en onze eigen cultuur. Bij welke buren voelen onze inwoners zich het beste thuis? Dat kan per kern verschillend zijn. Maar het liefst werken we vanuit een zelfstandig Heumen met buurgemeenten als dat slimmer is: omdat we niet alles alleen kunnen en samen soms ook voordeliger is.

Van de gemeente kunt u verwachten dat het financieel op orde is en dat u dat ook kunt controleren. Verder willen we het geld inzetten waar het nodig is. We streven naar een rustige belastingdruk, zonder grote schommelingen zodat inwoners weten waar ze aan toe zijn en hiermee rekening kunnen houden. Daarom is het goed om heel zorgvuldig af te wegen waar het geld aan wordt uitgegeven en of het doel bijdraagt aan het geluk van veel Heumenaren.

Hoe zet de PvdA in de gemeente Heumen zich in voor een goed functionerende lokale overheid?

Een betrokken gemeente

Ambtenaren en bestuurders moeten betrokken zijn bij wat er speelt in de wijken en in de dorpen: de gemeente moet voor de inwoners meer zijn dan een loket voor paspoort of rijbewijs.

Menselijke maat

U moet van de gemeente kunnen verwachten dat u goed geholpen wordt. De menselijke maat is voor ons richtinggevend.

Burgerparticipatie

Inwoners worden actief betrokken en burgerparticipatie wordt gestimuleerd, zeker bij grote projecten.

Dienstverlening

We moeten er alles aan doen om onze dienstverlening op peil te houden.

Zelfstandig Heumen

We koesteren onze zelfstandigheid. Als herindeling op de agenda staat, doen we dat graag met onze inwoners vanuit onze eigen geschiedenis en cultuur.

Begrijpelijke taal

De gemeente moet in begrijpelijke taal schrijven en spreken zodat iedereen het snapt.

Erfgoed

We waarderen het erfgoed in onze gemeente. Gemeentelijke monumenten moeten goed onderhouden worden.

OZB

De OZB wordt gecorrigeerd op basis van de inflatie.

Pachtgronden

De pachtgronden waar mogelijk (op termijn) verkopen, de opbrengst hiervan moet ten goede komen aan landschapsontwikkeling en woningbouw.

Een sluitende begroting

Van de gemeente kunt u zeker verwachten dat de zaak financieel op orde is. Dat wil zeggen: een jaarlijks sluitende begroting, waarbij de basisvoorzieningen binnen de gemeente gewaarborgd blijven.