Aangenomen: realistische stappen met duurzame energie in Heumen

Door Theo Müller-Königkrämer op 21 april 2023
Op 20 april sprak de gemeenteraad over de plannen en opgaven om duurzame energie op te gaan wekken in onze gemeente. Deze avond is een motie van PvdA Heumen welke oproept tot een actievere houding van onze gemeente en windenergie te gaan concretiseren in het Kommengebied aangenomen. De PvdA is geen voorstander van windmolens langs de A73, en met deze motie is dat nu niet aan de orde. Ook hebben we aandacht gevraagd voor een rechtvaardig energiebeleid, waarbij de kosten en opbrengsten van verduurzaming eerlijk verdeeld worden.
  • Een betere aansluiting bij de adviezen van bureau ‘Overmorgen’
  • Er komt een actieplan voor zon op dak
  • Plannen voor duurzame warmte worden geconcretiseerd
  • Windenergie in het ‘open komgebied’ concretiseren

Duidelijk werd dat een waterkrachtcentrale niet meer meegerekend kan worden voor de energieopgave van de gemeente van 2030. Daarnaast heeft onderzoeksbureau Overmorgen geconcludeerd dat vanuit oogpunt van netefficiency wij niet meer ontkomen aan windenergie. PvdA Heumen staat voor een prioritering van zon, water en wind, en het is nu dus tijd om windenergie serieus te gaan nemen. Als we dat niet doen bestaat de mogelijkheid dat we als gemeente de regie kwijtraken, en wij dus niet meer aan de bal zijn voor het kiezen van een locatie voor windenergie.

In de aangenomen motie gaven wij ook aan dat vraag naar elektra wellicht onderschat is. Mede daarom moeten we de aanbevelingen van het onderzoeksbureau serieus nemen, wat in het voorstel van het college onvoldoende gebeurt. Daarom zal de wethouder dit jaar aan de slag gaan met een actieplan voor zon, en plannen om duurzame warmte te concretiseren ten behoeve van CO2-reductie.

Ten slotte is het college verzocht om windenergie in het ‘open komgebied’ te concretiseren. We moeten nog wel afwachten wat de resultaten van de planMER zijn, maar uit de voorlopige windstudie blijkt dat er mogelijkheden zijn. Ook hebben we aangegeven dat inwoners actief betrokken moeten worden bij de planvorming. Voor het einde van het jaar gaat het college ons informeren over de voortgang.

Mijn naam is Theo Müller-Königkrämer, ik ben 34 jaar en woon met mijn gezin in de Molenwijk Malden. In het dagelijks leven ben ik accountmanager/commercieel manager bij een mediabedrijf in Nijmegen. De PvdA is voor mij geen oude partij met holle frasen, maar voor een partij met een krachtig idee: solidariteit en gelijke en duurzame