Geen verlenging noodopvang Malden, ook geen drie maanden

Door Theo Müller-Königkrämer op 27 oktober 2023

Tijdens de raadsvergadering van 26 oktober is besloten de noodopvang op 1 december te sluiten. Alles afwegende, vonden we als PvdA dat we de noodopvang met drie maanden zouden moeten verlengen. Het humanitair perspectief woog voor ons het zwaarst. We vonden het niet verantwoord om deze 800 mensen in ruim een maand (weer) te laten verhuizen. Dat neemt niet weg dat we nog steeds erg kritisch zijn over het gevoerde proces en de locatie. We vonden in maart dat we gastvrij moeten zijn voor mensen die op de vlucht zijn, en dat vinden we uiteraard nog steeds. Als er weer een verzoek komt, dan gaan kijken we daar met een open blik naar en kunnen we de geleerde lessen meenemen.

Voor een verlenging van drie in plaats van zes maanden hebben we een amendement ingediend dat mede ondertekend werd door het CDA. In de commissievergadering gaven de coalitiepartijen aan niet te willen verlengen. Uiteindelijk stemden na hoofdelijke stemming zes raadsleden voor verlengen met drie maanden. Naast de fracties van PvdA en CDA waren dat een raadslid van GroenLinks en D66, deze fracties stemden verdeeld. Hierdoor is besloten de noodopvang per 1 december te sluiten.

Foto: COA, Inge van Mill

Mijn naam is Theo Müller-Königkrämer, ik ben 34 jaar en woon met mijn gezin in de Molenwijk Malden. In het dagelijks leven ben ik accountmanager/commercieel manager bij een mediabedrijf in Nijmegen. De PvdA is voor mij geen oude partij met holle frasen, maar voor een partij met een krachtig idee: solidariteit en gelijke en duurzame