6 november 2023

Inclusieagenda: de progress vlag wordt nu ook in Malden gehesen!

We hebben onlangs gesproken over de Lokale Inclusieagenda. De gemeente is verplicht deze op te stellen. In de agenda staat hoe we werken aan een inclusieve samenleving. De gemeente krijgt een inclusiepanel, bestaande uit ervaringsdeskundigen die advies geven over het inclusiviteitsbeleid van de gemeente. Wij vonden dat de vergoeding voor deze mensen wel erg karig was. De wethouder zegde toe deze vergoeding te verhogen.

Intersekse progressvlag
Daarnaast hebben we gevraagd om de intersekse progressvlag te gaan hijsen op in elk geval coming out day (11 oktober). De gemeente Heumen doet dit nog niet. Een poging daartoe strandde vier jaar geleden. Maar nu zelfs deze zomer bleek dat de laatste gemeente van Zeeland dit gaat doen, vonden we dat we als Heumen niet meer achter konden blijven. Door het hijsen van deze vlag laten we zien dat iedereen zichzelf mag zijn. Want helaas is er nog veel LHBTQIA-haat en intolerantie. Bij sommige scholen en sportverenigingen is de vlag ook al gesignaleerd, dus dan mag het gemeentehuis niet ontbreken.

Helaas was een meerderheid van de hele raad niet enthousiast over de motie die we hierover indienden, en bij sommige partijen was er twijfel, wat wij betreuren. De wethouder zegde uiteindelijk toe de vlag te willen gaan hijsen, en daarbij werd het gelaten. Fijn dat dit gebeurt!