Locatiekeuze Juliana en het standpunt van de PvdA

Door Theo Müller-Königkrämer op 9 februari 2023

Vorige week werd er in de raadsvergadering gesproken over de verplaatsing van Juliana om woningbouw mogelijk te kunnen maken in de Kanaalzone. Zoals de PvdA de afgelopen jaren aangaf, zijn wij groot voorstander om te gaan bouwen in de Kanaalzone. Dat is een planologisch goede locatie, maakt de Maldense voorzieningen vitaler en draagt vooral bij aan het terugdringen van de enorme woningnood in onze regio. Om deze woningbouw mogelijk te maken is het noodzakelijk om Juliana te verplaatsen en wij delen graag de reden voor onze keuze en een vooruitblik op het vervolg.

Wij zien nu geen reden om niet te bouwen in de Kanaalzone. De ingeslagen weg in de Kanaalzone vervolgen we. Wij gaan voor betaalbare woningen in de Kanaalzone.

Het college stelde voor om Juliana te verplaatsen naar de Hatertseweg in Malden-Noord. Uit eerder locatieonderzoek blijkt dat dit niet de beste optie is. Het college stelt toch deze locatie voor omdat deze locatie goedkoper zou zijn.

De brug
De locatie Looistraat is volgens het college te duur, omdat hiervoor de brug over het kanaal aangepast moet worden. De raad heeft echter onlangs unaniem het voornemen vastgelegd dat er een extra langzaamaanverbinding (fietsbrug) moet komen over het kanaal. Dat is ook nodig omdat de verkeersintensiteiten over de Hoge Brug nu al te hoog zijn om verkeer uit en in Malden af te werken. Dit zal nog verder stijgen door realisatie van de Kanaalzone, los van verplaatsing van Juliana naar de Looistraat. Dit kost geld, maar moet sowieso dus al.

Gelijke keuze tussen twee locaties
Daarom trokken wij, na kennis genomen te hebben van steeds meer stukken en op basis van de informatie die we hebben, vorige week de conclusie dat we een evenwichtige keuze hadden tussen de locaties Hatertseweg en Looistraat. En als PvdA-fractie vonden we dat we nu een helder keuze uit deze twee locaties moesten maken, want vertraging is niet gewenst.

Omdat de natuurwaarde van Malden-Noord hoog is, het woonmilieu en gezondheid belangrijk zijn, voetbalvelden in het gebied in strijd zijn met ons beleid (strategische visie) en die locatie haaks staat op de unaniem aangenomen motie over stadslandbouw en het gebiedsontwikkelingsplan dat nu gemaakt hebben wij nu de keuze gemaakt voor de Looistraat. Een amendement van D66 hebben wij ondersteund en kreeg bij stemming ook steun van De Kiezersclub. Hoewel we moesten constateren dat niet alle informatie duidelijk is, vonden we dat we op basis van wat we weten een heldere keuze moesten maken om verder te kunnen.

Verder onderzoek naar twee locaties
De coalitiepartijen konden nog geen gezamenlijke keuze maken, waardoor die keuze er vorige week niet kwam. Zij willen in het vervolgtraject doorgaan met twee locaties. Er zal diepgravender onderzoek gedaan worden naar de natuurwaarde van beide locaties en gekeken worden naar meer inzicht. De kosten voor onderzoek zullen dus stijgen. Als PvdA wachten we deze onderzoeken af. Hierin wordt onder meer gekeken naar de natuurwaarde van beide gebieden. Over enkele maanden zal de gemeenteraad opnieuw spreken over de locatiekeuze die uiterlijk in het najaar definitief zal moeten zijn. Wij wachten die onderzoeken af en zullen dan, met oog voor de vele belangen en standpunten, opnieuw ons standpunt bepalen.

Mijn naam is Theo Müller-Königkrämer, ik ben 34 jaar en woon met mijn gezin in de Molenwijk Malden. In het dagelijks leven ben ik accountmanager/commercieel manager bij een mediabedrijf in Nijmegen. De PvdA is voor mij geen oude partij met holle frasen, maar voor een partij met een krachtig idee: solidariteit en gelijke en duurzame