Openbreken cao’s Sociaal Werk en Aan de Slag

13 juni 2023

Op 8 juni sprak de raad over de jaarstukken van de MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) waaronder het Werkbedrijf valt. In de motie werd geconstateerd dat de cao’s Sociaal Werk en Aan de Slag waaronder mensen uit de wsw vallen en de participatiewet, mensen niet gecompenseerd zijn voor stijgende kosten. Terwijl de gemeente formeel werkgever is. Wel is er gecompenseerd bij de cao Gemeenten (waaronder gemeenteambtenaren vallen).

De VNG gaat over deze cao’s, en daarom vroeg de motie aan het college om bij het VNG congres vóór moties te stemmen die deze cao’s willen openbreken. Er ligt een motie van de gemeente Losser op tafel die dit beoogt met een positief preadvies van het VNG-bestuur. De wethouder gaf aan voornemens zijn dit advies te volgen en voor de motie te stemmen. DGH, VVD en CDA vroegen zich af in de vergadering of dit verstandig was en vonden de motie voor ‘de bühne’. Na een toezegging van de wethouder om voor de motie te gaan stemmen is ervoor gekozen om de motie in te trekken.

Uiteindelijk is de motie aangenomen op het VNG-congres!