11 mei 2023

Voorlopig nog geen betaalbare woningen op locatie Vuurvogel I

Onlangs sprak de raad over de woningbouw op de locatie van Vuurvogel I in Malden. De raad vroeg eerder om hier betaalbare woningen te gaan bouwen, maar dit gaat op korte termijn helaas niet gebeuren.

Door middel van een mededeling maakte het college bekend dat het voornemens is van het gebouw een gemeentelijk monument te maken, waarbij het college de eerdere motie van de gemeenteraad, die unaniem was aangenomen, naast zich neerlegt.

PvdA Heumen wil meer betaalbare woningen en alle kansen hiervoor aangrijpen. Het perceel in kwestie is eigendom van de gemeente en hier kunnen we zelf de regie houden. Instandhouding van het gebouw leidt tot een beperkt aantal (kleine) wooneenheden in een gebouw dat in slechte toestand is.

Het college wil er een monument van maken en verwees in de motivatie naar de cultuurhistorische waarden. Het (algemeen) belang van betaalbare woningen in het geheel niet genoemd, terwijl dat juist centraal stond in de aangenomen motie. Hierover kregen we geen antwoord van de wethouder Ruimte. Wij betreuren het dat dit niet in de weging is meegenomen.

Het college zegde toe de scenario’s te onderzoeken waarbij het gebouw blijft staan en waarbij het gebouw gesloopt. Een motie die vanwege de urgentie op de woonmarkt vroeg om nu over te gaan tot sloop en tot het bouwen van betaalbare woningen werd alleen gesteund door CDA en PvdA.