6. Wat voor gemeente moet Heumen zijn?

Onze visie over een gemeente die naast de burgers staat, met een goede dienstverlening. We koesteren de zelfstandigheid van Heumen en u kunt verwachten dat alles financieel op orde is!

De gemeente is de dichtstbijzijnde overheid. De gemeente moet daarom naast de burgers gaan staan. Ambtenaren en bestuurders zijn betrokken, en moeten weten wat er speelt in wijken, in buurten, bij organisaties en bij bedrijven. Wij vinden dat Heumen goede initiatieven moet faciliteren, rekening houdend met de wetgeving en het algemeen belang. Wij willen dat in de gemeente de inwoners efficiënt en goed bediend worden en dat ze kunnen meepraten over keuzes, zeker die in hun eigen omgeving. Voor de PvdA is daarbij de menselijke maat richtinggevend. De Partij van de Arbeid vindt dat u van de gemeente kunt verwachten dat u vriendelijk en goed geholpen wordt.

We doen er alles aan om de dienstverlening op peil te houden door een goede organisatie met vakkundige ambtenaren en een goed bestuur neer te zetten. Daarom werken we nauw samen met buurgemeenten en partners in de regio. We krijgen hoge cijfers van onze inwoners als het om dienstverlening gaat. Dit willen we zo houden! Dienstverlening en voorzieningen blijven op lokaal niveau en als dat niet lukt komt de gemeente naar u toe. Persoonlijk of digitaal: om het u gemakkelijk te maken.

De PvdA koestert de zelfstandigheid van de gemeente Heumen. Toch komt, vanuit Den Haag of de provincie, een gemeentelijke herindeling steeds weer op de agenda. Als het echt aankomt op een zo’n herindeling, doen we dat graag samen met onze inwoners, vanuit onze eigen geschiedenis en onze eigen cultuur. Bij welke buren voelen onze inwoners zich het beste thuis? Dat kan per kern verschillend zijn. Maar het liefst werken we vanuit een zelfstandig Heumen met buurgemeenten als dat slimmer is: omdat we niet alles alleen kunnen en samen soms ook voordeliger is.

Van de gemeente kunt u verwachten dat het financieel op orde is en dat u dat ook kunt controleren. Verder willen we het geld inzetten waar het nodig is. We streven naar een rustige belastingdruk, zonder grote schommelingen zodat inwoners weten waar ze aan toe zijn en hiermee rekening kunnen houden. Daarom is het goed om heel zorgvuldig af te wegen waar het geld aan wordt uitgegeven en of het doel bijdraagt aan het geluk van veel Heumenaren.

Hoe zet de PvdA in de gemeente Heumen zich in voor een goed functionerende lokale overheid?

• Ambtenaren en bestuurders moeten betrokken zijn bij wat er speelt in de wijken en in de dorpen: de gemeente moet voor de inwoners meer zijn dan een loket voor paspoort of rijbewijs.
  • U moet van de gemeente kunnen verwachten dat u goed geholpen wordt. De menselijke maat is voor ons richtinggevend.
  • Inwoners worden actief betrokken en burgerparticipatie wordt gestimuleerd, zeker bij grote projecten.
  • We moeten er alles aan doen om onze dienstverlening op peil te houden.
  • We koesteren onze zelfstandigheid. Als herindeling op de agenda staat, doen we dat graag met onze inwoners vanuit onze eigen geschiedenis en cultuur.
  • De gemeente moet in begrijpelijke taal schrijven en spreken zodat iedereen het snapt.
  • We waarderen het erfgoed in onze gemeente. Gemeentelijke monumenten moeten goed onderhouden worden.
  • De OZB wordt gecorrigeerd op basis van de inflatie.
  • De pachtgronden waar mogelijk (op termijn) verkopen, de opbrengst hiervan moet ten goede komen aan landschapsontwikkeling en woningbouw.
  • Van de gemeente kunt u zeker verwachten dat de zaak financieel op orde Dat wil zeggen: een jaarlijks sluitende begroting, waarbij de basisvoorzieningen binnen de gemeente gewaarborgd blijven.