Door Joep Witsiers op 8 november 2020

Reactie artikel Gelderlander over dreigende sluiting bibliotheken

Onlangs stond er in De Gelderlander dit bericht: Sluiting bibliotheken dreigt na schrappen van deel subsidie

De PvdA-fractie wil hier als volgt op reageren:

Er is de afgelopen tijd veel gezegd en geschreven over de bibliotheken in Heumen. Dat daar op bezuinigd wordt is géén feit.

Heumen heeft een groot tekort van 1,5 miljoen euro. Het is dus logisch dat goed gekeken wordt naar een oplossing daarvoor. De bibliotheken krijgen 315.000 euro per jaar. Dat is een flink bedrag. Maar voordat je daar iets aan verandert moet je een doordacht plan hebben over de toekomst. Dat er bezuinigd wordt op de bibliotheken is dus niet zeker.

De discussie gaat steeds meer over geld. Maar een bieb is zoveel meer dan een gebouw met boeken. Zij leveren een bijdrage aan het plezier in lezen bij kinderen en jongeren, zij stimuleren ontmoeting en de taalvaardigheid van alle inwoners in Heumen, Malden, Nederasselt en Overasselt. Laten we eerst uitzoeken in hoeverre we die doelen halen. Een sterk en sociaal Heumen praat eerst over ‘wat’ en ‘voor wie’. Daarna pas moet de discussie over het geld worden gevoerd. Wat is de bibliotheek ons als gemeenschap waard?

De opdracht aan het college is: voer een open en transparant doelmatigheidsonderzoek uit, zonder dat de conclusie vaststaat. Vervolgens heeft de gemeenteraad het laatste woord. Is de bezuiniging dán een feit? Nee, want de uitkomst kan net zo goed zijn: géén bezuiniging.

Voor de Partij van de Arbeid in Heumen is de bibliotheek een basisvoorziening. Die is ons wat waard. Daarom is de bezuiniging op de bibliotheken zeker geen vaststaand feit.

Joep Witsiers

Fractievoorzitter PvdA Heumen

Joep Witsiers

Ik ben geboren in Nijmegen, maar opgegroeid in Malden. Al op de basisschool vond ik het leuk om samen met anderen mooie plannen te bedenken en uit te voeren, toen in de kinderraad, nu in de gemeenteraad van Heumen. Daarnaast werk ik met heel veel plezier als docent geschiedenis op een middelbare school in Nijmegen.

Meer over Joep Witsiers