Ons standpunt over windmolens in Heumen

Voor een duurzame aarde met winst voor de bevolking van onze gemeente!

Van transitie naar participatie naar coöperatie

Ons standpunt over windmolens in Heumen

Als PvdA Heumen vinden we het niet kunnen om kansen te laten liggen als het gaat om duurzaamheid zoals we schrijven in ons verkiezingsprogramma.

PvdA Heumen vindt we draagvlak voor de manier waarmee we omgaan met duurzame energie ook erg belangrijk in de gemeente Heumen. En het plaatsen van windmolens mag zeker niet ten koste gaan van woningbouw. Omdat we wel een belangrijke energieopgave hebben willen we eerst kijken naar energie uit de zon, dan uit water en dan uit wind. En als er windenergie nodig is, dan is wat ons betreft de maximale tiphoogte 150 meter.

In januari 2020 bleek dat er andere mogelijkheden zijn dan windmolens (langs de A73). Evenals PvdA Heumen willen andere partijen daarom kijken naar alternatieven.

Wij hebben vastgesteld dat de uiterwaarden van de Maas bij Overasselt niet voldoen aan voldoende draagvlak. Dat wijzen wij daarom af.

Met betrekking tot windenergie heeft het onze voorkeur om een energiecoöperatie op te richten waar inwoners van de gemeente Heumen (met voorrang voor omwonenden) op kunnen inschrijven. Dit belangrijke voordeel ten opzichte van eventuele nadelen is voor ons van groot belang. Want het eigendom ligt bij de bevolking én we steunen de lokale economie. De winst gaat ook niet naar derden, maar komt terecht bij de bevolking van onze gemeente, bij u dus in een win-win situatie voor iedereen.

Samen voor een duurzame aarde, om te beginnen bij een duurzaam Heumen. Omdat SamenWerkt!

Ans Stunnenberg

Ans was in de periode 2020-2022 wethouder sociale zaken. Portefeuilles: Sociale zaken (Werk en inkomen, participatie, statushouders en inburgering, armoede beleid) Zorg en welzijn (WMO, Jeugd, Beschermd wonen en maatschappelijke opvang). Ik ben Ans Stunnenberg, getrouwd met Leo. Politiek ben ik actief sinds 2008. Eerst als fractievolger en commissielid. Daarna ruim 9 jaar raadslid en

Meer over Ans Stunnenberg