Door Joep Witsiers op 30 november 2021

Bijdrage PvdA programmabegroting 2022

Lees hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Joep Witsiers bij de behandeling van de programmabegroting 2022

Voorzitter,

Voor ons ligt de programmabegroting voor 2022. En dat wordt een bijzonder jaar.
Met een nieuwe burgemeester, verkiezingen, een nieuwe coalitie en een nieuw college staat ons veel te wachten.
Een spannend jaar voor ons allemaal.
Het voelt dan ook een beetje vreemd om nu beslissingen te moeten nemen over budgetten die toch vooral in de nieuwe periode nodig zullen zijn. Eerst is het woord aan de kiezer.
Echter moet er – ondanks al deze verandering – toch sprake zijn van continuïteit en daarom nemen wij vanavond een beslissing over deze programmabegroting.

Voorzitter, je moet het verleden kennen om het heden te begrijpen. Vorig jaar stond Heumen voor een grote opgave. Door de stijgende kosten in de jeugdzorg en de opschalingskorting die ons door de regering werd opgelegd was er een structureel tekort ontstaan van ongeveer 1,5 miljoen euro. Deze raad stond – net als veel andere gemeenteraden in ons land – voor grote vragen.

Dit jaar ziet de wereld er anders uit. Dankzij de inzet van Vereniging voor Nederlandse Gemeenten en vele anderen zijn er extra middelen beschikbaar gekomen voor de jeugdzorg. Dat heeft financiële ruimte opgeleverd. Echter heeft een nieuwe regering nog steeds belangrijke keuzes te maken.

Voorzitter, vorig jaar zei ik namens de PvdA Heumen dat zekerheid bieden voor ons het allerbelangrijkste is. Dat geldt nog steeds: want zekerheid betekent een betrouwbaar bestuur.
Onze inwoners moeten op ons kunnen rekenen.

Zekerheid betekent een samenleving waarin we naar elkaar omkijken. Waarin er zekerheid is voor diegene die in grote onzekerheid zitten, bijvoorbeeld over inkomen of zorg. Zekerheid betekent dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Opnieuw zien wij dat er met deze begroting zekerheid geboden wordt aan hen die het nodig hebben. Bijvoorbeeld door in te zetten op preventie, versterken van eigen kracht en samenredzaamheid. Belangrijke uitgangspunten die nog steeds pal overeind staan.

Voor inwoners in een kwetsbare positie doen we wat nodig is, We verminderen daarmee een tweedeling en houden zorg betaalbaar en bereikbaar. Precies zoals we ook in onze strategische visie hebben vastgelegd.

Een levendig verenigingsleven zoals we dat in onze gemeente kennen speelt daarin een cruciale schakel. Want als het verenigingsleven ergens voor staat is het wel omkijken naar elkaar.

Ook in deze begroting hebben de vele verenigingen en stichtingen die onze gemeente kent weer een plek gekregen. Voor hen geldt dat zij de zekerheid hebben ook in 2022 een subsidie te mogen ontvangen, wat soms het verschil maakt in het bestaansrecht. Wat de PvdA betreft blijft dit dan ook niet alleen in 2022, maar ook in de jaren erna.

Voorzitter, lees en taalonderwijs is voor de Partij van de Arbeid van groot belang. We zijn dan ook blij dat het college uitvoering heeft gegeven aan de motie die oproept tot het schrappen van de bezuiniging op de bibliotheek in 2022. Ondanks dat dit eigenlijk het volgende agendapunt is wil ik er nu al wat over zeggen. Er komt terecht steeds meer landelijke aandacht voor het belang van lees- en taalonderwijs. Vraag docenten op een willekeurige school in het primair of voortgezet onderwijs en zij zullen dat kunnen beamen. Het plezier in lezen bij kinderen en jongeren moet blijvend worden gestimuleerd. De PvdA Heumen wil het college oproepen om opnieuw in gesprek te gaan met de bibliotheek. Niet vanuit de gedachten te moeten bezuinigen en schrappen, maar vooral vanuit het idee van het nog meer verbeteren van onze bibliotheekfunctie. Om samen de bibliotheek toekomstbestendig te maken. Niet tegenover elkaar, maar met elkaar. Samen sta je immers sterker, samen werkt.Want voor de Partij van de Arbeid is de bibliotheek meer dan alleen een plek waar boeken worden uitgeleend, het is ook een plek waar ontmoeting plaatsvindt en die helpt bij het stimuleren van het lees- en taalonderwijs.

Dan over woningbouw. Ook in 2022 reserveert het college geld om verder onderzoek te doen naar woningbouw in onze gemeente. Wat de PvdA Heumen betreft kan het realiseren van betaalbare woningen niet snel genoeg gaan. Het is voor starters bijna onmogelijk om een betaalbare woning te vinden. Iedere dag dat we wachten met de bouw van nieuwe woningen zorgt voor het nog langer wachten voor starters. We zijn blij om te zien dat de woningen bij de Veldschuur nu echt snel uit de grond komen, waarmee we een heel aantal nieuwe woningen aan onze woningvoorraad kunnen toevoegen.

Dan tot slot nog even de actualiteit. Hopelijk kunnen we in 2022 Corona echt achter ons laten en zijn we af van alle ellende. We zullen – ook financieel gezien – de gevolgen van corona nog wel gaan merken, maar het zou fijn zijn er definitief een streep onder te kunnen zetten. Dat we weer naar elkaar gaan luisteren in plaats van schreeuwen en ons eigen gelijk en onze eigen waarheid als enige waarheid zien. Zonde en onnodig.

Als we meer naar elkaar luisteren en uitgaan van het samen, dan komen we verder.

Want SamenWerkt.

Dank u wel, voorzitter.

Joep Witsiers

Ik ben geboren in Nijmegen, maar opgegroeid in Malden. Al op de basisschool vond ik het leuk om samen met anderen mooie plannen te bedenken en uit te voeren, toen in de kinderraad, nu in de gemeenteraad van Heumen. Daarnaast werk ik met heel veel plezier als docent geschiedenis op een middelbare school in Nijmegen.

Meer over Joep Witsiers