Heumen sluit zich aan bij het Schone Lucht Akkoord

Door Theo Müller-Königkrämer op 8 juli 2022

In de raadsvergadering van 7 juli werd tijdens de bespreking van de kaderbrief is een motie aangenomen die het college oproept om aansluiting van de gemeente Heumen bij het Schone Lucht Akkoord. Dit akkoord tussen Rijk, provincies en een aantal gemeenten heeft als doel om de luchtkwaliteit permanent te verbeteren en daarmee gezondheidswinst voor iedereen te creëren.

De motie was ingediend door de PvdA, en werd mede ondertekend door D66, De Kiezersclub en het CDA. De motie werd uiteindelijk ondersteund door de gehele gemeenteraad en omarmd door de wethouder. Deelnemers van de akkoord streven naar een gezondheidswinst van minimaal 50% in 2030 ten opzichte van 2016.

De indieners van de motie vinden dat de gemeente alle mogelijkheden moet aangrijpen om gezondheidsschade door verontreiniging van de lucht te voorkomen. Door aansluiting bij dit akkoord kan bestaand beleid meer effectief worden toegepast, wordt gezondheid actiever meegewogen in beleidsplannen en worden er handvaten geboden om bijvoorbeeld foutief stookgedrag te voorkomen. Het gaat er om hoe we samen met inwoners kijken hoe het beter kan. Deelnemers van het akkoord kunnen tevens cofinanciering krijgen voor projecten.

In de verkiezingscampagne gaf de PvdA reeds aan dat Heumen zich bij dit akkoord zou moeten aansluiten. Dit is nu omgezet in een motie die is aangenomen door de raad.

Lees de motie hier (pdf, opent in nieuw venster).

Mijn naam is Theo Müller-Königkrämer, ik ben 34 jaar en woon met mijn gezin in de Molenwijk Malden. In het dagelijks leven ben ik accountmanager/commercieel manager bij een mediabedrijf in Nijmegen. De PvdA is voor mij geen oude partij met holle frasen, maar voor een partij met een krachtig idee: solidariteit en gelijke en duurzame