Bijdrage PvdA begrotingsbehandeling 2021

Door Joep Witsiers op 5 november 2020

Hieronder vindt u de volledige tekst van Joep Witsiers, zoals uitgesproken tijdens de begrotingsbehandeling op 5 november 2020:

Voorzitter,
Voor mij ligt een boekje. Een boekje uit de serie Wipneus en Pim. Het is aan dit boekje te danken dat ik hier zit. Ik heb ze verslonden en ben het steeds leuker gaan vinden om te lezen. Nu lees ik veel. Voor mijn werk als docent en raadslid en vooral ook veel voor mijn plezier.

Voorzitter, voor ons ligt de meerjarenbegroting voor 2021, 2022, 2023 en 2024.
We staan voor een grote opgave. Door de stijgende kosten in de jeugdzorg en de opschalingskorting die door de regering ons is opgelegd is er een structureel tekort ontstaan van ongeveer 1,5 miljoen euro. En op een begroting van 40 miljoen lijkt dat misschien niet veel, maar als we het alleen naar onze ‘niet-wettelijke taken’ kijken dan is dat een  enorme opgave. Een opgave die we allemaal op een bepaalde manier zullen gaan voelen.

Voorzitter, de vraag die we wat de Partij van de Arbeid betreft bij deze begroting moeten stellen is: Wat voor een samenleving willen wij zijn?
De Partij van de Arbeid kiest voor een samenleving waarin we omkijken naar elkaar, waarin er zekerheid is voor diegene die in grote onzekerheid zit over inkomen of zorg en waarin de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Voorzitter, op 10 juli bij de bespreking van de kaderbrief citeerde ik de voormalige president Obama al en ik doe dat nu weer: ‘Geld is niet het enige antwoord, maar het maakt wel het verschil.’ Dat geldt voor de vele verenigingen en stichtingen die wij in onze gemeente kennen. Van de KBO tot de Jeugdvierdaagse en van het erfgoedplatform tot de Heemkunde. Allemaal verenigingen die worden gedragen door hardwerkende vrijwilligers. Voor hen is geld niet het enige antwoord, maar het maakt wel het verschil of zij hun vereniging overeind kunnen houden. De Partij van de Arbeid is dan ook blij dat we voor de meeste verenigingen de subsidies van deze verenigingen kunnen ontzien, zodat deze verenigingen in staat blijven hun belangrijke werk uit te voeren en om te blijven kijken naar hun leden.

Dan zekerheid bieden. De PvdA kiest voor het bieden van zekerheid aan hen die het financieel moeilijk hebben. Voor hen blijft het mogelijk om een beroep te doen op de gemeente als het gaat om een lidmaatschap voor een vereniging, sportclub of de bibliotheek. Later zal een amendement worden ingediend dit het minimabeleid in stand houd voor de mensen die verdienen tot 130% van het sociaal minimum. Als dit amendement voldoende steun heeft in deze raad kan de iedereen doet mee regeling gehandhaafd blijven en er daadwerkelijk voor zorgen dat iedereen mee kan blijven doen. Daarmee houden wij onze sociale voorzieningen in stand.

Voorzitter, lees en taalonderwijs is voor de Partij van de Arbeid van groot belang. Aan het begin van mijn betoog sprak ik al over het belang van het plezier hebben in lezen. De zekerheid van een bibliotheekvoorziening is daarbij erg belangrijk. In de afgelopen weken zijn er berichten verschenen dat de bibliotheek haar deuren zou gaan sluiten. Dat is het laatste wat je zou willen, dat de bibliotheek vertrekt uit onze gemeente. Juist op het moment dat er landelijk veel aandacht is voor het belang van lees en taalonderwijs en het plezier van kinderen en jongeren in het lezen van een boek steeds verder afneemt.

Voor de Partij van de Arbeid is de bibliotheek meer dan alleen een plek waar boeken worden uitgeleend, het is ook een plek waar ontmoeting plaatsvindt en die helpt bij het stimuleren van het lees en taalonderwijs. Tegelijkertijd staan wij voor een grote financiële uitdaging waarbij we extra kritisch moeten kijken naar de subsidies die we verlenen. Het zou gek zijn om dan niet ook de bieb kritisch te onderzoeken of al onze doelen behaald worden. Daarom vragen wij het college om een doelmatigheidsonderzoek uit te voeren.
Dit doelmatigheidsonderzoek moet ons inzicht geven in de manier waarop de subsidie wordt besteed en op welke manier de bibliotheek toekomstbestendig gemaakt kan worden. Dat kan ook zijn door het aanboren van andere financiële middelen, naast een gemeentelijke subsidie of een verhoging van contributie.
Echter moet er, wat de PvdA betreft, voordat er conclusies getrokken worden eerst een goed onderbouwd plan liggen. Daarom zal ik aan het einde van dit betoog een amendement indienen om dit mogelijk te maken. Zodat niet eerder een beslissing wordt genomen over welke bezuiniging dan ook voordat er een gedegen doelmatigheidsonderzoek is uitgevoerd.

Voorzitter, als gemeente zullen we ook kritisch naar onszelf moeten kijken. We zullen moeten kijken waar efficiënter gewerkt kan worden en op welke manier we andere keuzes kunnen maken. Daar ligt een grote taak voor dit college. Om de taakstellingen op dit terrein te realiseren en tegelijkertijd onze dienstverlening op peil te houden. Het college zal beleid moeten versoberen en prioriteiten moeten stellen.
Als gemeente zullen we met dit pakket van ombuigingen de broekriem moeten aanhalen. Dat is niet leuk. Maar we zullen een sluitende meerjaren begroting moeten inleveren bij de provincie. In het financiële tekort waar wij mee te dealen hebben staan we niet alleen. Ook de gemeenten om ons heen staan voor grote uitdagingen, de een nog groter dan de andere.

Voorzitter, het is een ingewikkelde tijd. Om vele redenen… Voor de PvdA staat voorop dat wij zekerheid willen blijven bieden aan de verenigingen dat hun subsidies in stand kunnen blijven, zekerheid voor inwoners met een laag inkomen die gebruik kunnen blijven maken van een sociaal vangnet en zekerheid van een bibliotheekvoorziening.
Door het instandhouden van deze subsidies, regelingen en dit sociale beleid kunnen wij de gemeente blijven waarin we naar elkaar omkijken en de gemeente zijn waarin de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Voorzitter tot slot, dan hoop ik dat alle kinderen en jongeren ook in de toekomst gebruik kunnen blijven maken een bibliotheekvoorziening waarin zij hun eigen ‘Wipneus en Pim boekje’ of een ander boek kunnen lenen en met heel veel plezier gaan lezen.

Joep Witsiers

Ik ben geboren in Nijmegen, maar opgegroeid in Malden. Al op de basisschool vond ik het leuk om samen met anderen mooie plannen te bedenken en uit te voeren, toen in de kinderraad, nu in de gemeenteraad van Heumen. Daarnaast werk ik met heel veel plezier als docent geschiedenis op een middelbare school in Nijmegen.

Meer over Joep Witsiers