PvdA Heumen tegen bezuinigen op tafeltje-dekje

Door Ans Stunnenberg op 20 juni 2019

‘Het is belachelijk dat het Heumense college wil gaan bezuinigen op tafeltje-dekje’, aldus fractievoorzitter van de PvdA Heumen Ans Stunnenberg. Het college van GroenLinks, CDA, VVD en D66 is voornemens een aantal flinke bezuinigingen door te voeren, waaronder de beëindiging van een subsidie voor mensen met laag inkomen voor maaltijddienst tafeltje-dekje. Tafeltje-dekje is een service die ouderen voorziet van een warme avondmaaltijd. ‘Deze maaltijddienst gaat verder dan alleen het brengen van een maaltijd. Het is ook de vrijwillige bezorger die ziet als er iets niet goed gaat of even een kort gesprekje maakt.’ De ouderen die dit betreft hebben al een brief ontvangen van de voorgenomen bezuiniging die in zou moeten gaan op 1 januari 2021. ‘Dit heeft voor flinke onrust gezorgd onder deze toch al kwetsbare doelgroep. Dit zijn mensen met een smalle portemonnee en de voorgenomen bezuiniging kan grote gevolgen hebben. Het zou gaan over ongeveer 20 mensen die gebruik maken van deze subsidie,’ aldus Stunnenberg. ‘Het college slaat hiermee volledig de plank mis. Ze kiest ervoor de OZB niet te laten stijgen, ontziet daarmee huisbezitters en legt de rekening bij een kwetsbare doelgroep.’ Stunnenberg zegt alles in werking te zullen stellen om deze voorgenomen bezuiniging te stoppen. Tijdens de raadsvergadering van juli zal Stunnenberg, indien nodig, met een amendement (voorstel tot wijziging) voor het voorstel komen, want ‘alle ouderen moeten zeker kunnen zijn van een volwaardige maaltijd.’

Ans Stunnenberg

Ans was in de periode 2020-2022 wethouder sociale zaken. Portefeuilles: Sociale zaken (Werk en inkomen, participatie, statushouders en inburgering, armoede beleid) Zorg en welzijn (WMO, Jeugd, Beschermd wonen en maatschappelijke opvang). Ik ben Ans Stunnenberg, getrouwd met Leo. Politiek ben ik actief sinds 2008. Eerst als fractievolger en commissielid. Daarna ruim 9 jaar raadslid en

Meer over Ans Stunnenberg